Virtuell virkelighet blant områdene der den teknologiske utviklingen går raskest og pengene flyter fortest for tiden. DN fikk en virtuell opplevelse hos et av Austins fremste oppstartselskaper innen VR, skriver Bjørn Eckblad i Dagens næringsliv.

Utstyret DN fikk teste heter Omni og er utviklet av Jan Goetgeluk og selskapet Virtuix. Det omtales som en 360 tredemølle, som kobles til annet tilgjengelig VR-utstyr:

DN tester ut en 360 tredemølle kalt Omni, som skal gjøre VR-opplevelsen enda bedre fordi man faktisk beveger seg fysisk i det virtuelle rommet. Omni er utviklet av Jan Goetgeluk og selskapet Virtuix. Foto: Marte Christensen.

Forskningsleder Jan Håvard Skjetne ved Sintef Digital er på SXSW for å plukke opp de siste trendene fra digitale fronten. Prosjekter innen AR og VR er av stor interesse for Sintef.

For at VR og AR skal ta av, må innholdet være bra nok og fremstillingen av det billig nok. Vi i Sintef ser særlig på mulighetene innen for eksempel trening og opplæring, medisinsk diagnostisering og opplæring, bygg og konstruksjon, og datavisualisering, sier Skjetne.

De store aktørene innen VR har så langt vært mobilprodusenten HTC, Google, Samsung og VR-brilleprodusenten Oculus, som Facebook kjøpte for to milliarder dollar i 2014. Facebook avsatt 250 millioner er dollar til å utvikle VR-innhold, penger som kommer på toppen av en like stor pott fra datterselskapet Oculus.